Skoleskipet KNM Haakon VII

Marineminner Marine 1  Marine 2  Marine 3  Marine 4  Marine 5
 Marine 6  Marine 7  Marine 9  Marine 10  Marine 11

Det har gått noen år siden jeg mønstret av på jageren KNM Bergen. I 1955/56 gikk jeg på den såkalte kvartermesterskolen ved Sjømilitære korps med akseptabelt resultat. Etter endt skole sommeren 1956 ble jeg så beordret til Ramsund orlogsstasjon hvor jeg til å begynne med gjorde tjeneste som innkjøpsleder, senere overtok jeg som leder av materiellregnskapssentralen. Nå har vi så kommet fram til 28.desember 1959 og jeg har mønstret på skoleskipet KNM Haakon VII som ligger i Horten. Jeg har skaffet meg leilighet her i byen som snart er innflyttingsklar for kona mi og våre to sønner, oppholdet i Ramsund resulterte i en gutt til.

KNM Haakon VII er opprinnelig bygget som "Seaplane Tender" for den amerikanske marine og gikk av stabelen ved Lake Washington Shipyard, Houghton Wash. USA 2. desember 1944. Hun har et deplasement på 2755 tonn, framdriften besørges av 4 Fairbanks Motors diselmotorer som utvikler 6080 BHK og gir henne en fart på 18,5 knopp.Hun har normalt en besetning på 215 mann som bl.a. skal betjene en 5" kanon, åtte 40 mm og fire 20 mm luftvern og selvsagt mye annet.

Hun heiste først kommando 11. februar 1945 og ble satt inn i siste fase i 2. verdenskrig i Stillehavet, siden gjorde hun også krigstjeneste i Koreagrigen. I 1958 fikk Norge overta henne som lån og hun ble bygget om til skoleskip, senere ble hun norsk eiendom da hun ble kjøpt og betalt av Norge. Hun skulle få mange år i norsk tjeneste, og de over 3000 mann som fikk tjeneste her ombord, sitter igjen med mange hyggelige minner, men i 1973 er det slutt. Den 18. oktober 1973 klokken 1300 strykes kommandoen for siste gang. Den 20. mai 1975 blir hun så tauet ut fra Haakonsvern orlogsstasjon for sin siste ferd til Belgia for opphugging.

Nå har jeg foregrepet begivenhetene noe, vi var jo ikke kommet lengere enn til årsskiftet 1959/60 og liggende i Horten feires nyttårsaften ombord med respektive fruer. Jeg skal gjøre tjeneste som dekksregnskapsfører her ombord og det er mye å gjennomgå og sette seg inn i før overtagelsespapirene kan undertegnes. Det blir noen hektiske dager utover i januar 1960, vi skal også klargjøre for mottak av elever fra Sjømilitære korps som skal på sitt første skoletokt. For første gang skal et norsk marinefartøy besøke et så fjernt land som Etiopia, vi skal med andre ord legge den norske vinter bak oss og seile mot varmere strøk.

Allerede den 4. januar 1960 får vi elevene ombord, det er 45 unge gutter som skal gjøre sitt første tokt med et marinefartøy. Rutinene ombord i fartøyet endrer seg nå og tilpasses elevenes øvingsprogrammer, ennå i noen dager blir vi liggende i Horten mens det drilles i de forskjellige ruller så som "brannrulle", "klart skip", "mann over bord" med flere.

Den 19. januar får vi besøk av sjefen for Marinekommando østlandet, admiral M. Braadland, som inspiserer fartøyet og besetningen. Han fant nok å kunne godkjenne fartøyet for et lengere tokt, for alt neste dag klokken 1310 kaster vi loss og styrer inn til Oslo. Vårt besøk i Etiopia skal også kombineres med et fremstøt av Norges eksportråd overfor dette fjerntliggende land, derfor besøket i Oslo hvor vi får ombord en hel del materiell i den forbindelse .

Det er 8 minusgrader da vi klokken 1200 fredag den 22. januar kaster loss i Oslo og setter kursen sydover. Etter hvert som vi kommer lengere ute i fjorden øker vinden på fra syd, og når vi passerer Ferder fyr sent på ettermiddagen blåser det stiv kuling. Vi stamper oss ut i Skagarak mens sjøsyken griper stadig mere om seg, særlig på forbanjeren hvor elevene holder til. Jeg hadde fått dekksvakten fra klokken 2000 den kvelden, og jeg kan huske at det var et heller redusert vaktskvarter jeg fikk å mønstre .

Alt neste dag hadde vinden løyet og temperaturen var fortsatt 8 grader, men nå med pluss foran. Sjøsyken hadde stort sett gitt seg selvom det ennå var noen som foretrakk knekkebrød til frokost. Det var jo lørdag og det skulle gjøres hovedrengjøring, sjefen skulle jo inspisere fartøyet som det seg hør og bør, rutinene skulle opprettholdes.

Søndag den 24. januar og mandagen går vi inn i og seiler gjennom den Engelske kanal og ut i Biscaya som denne gang viser seg fra sin hyggelige side. Ved overfarten tirsdag den 26. januar seiler vi med en lett bris fra sydvest og temperaturen har steget til + 12 grader når vi seint på kvelden passerer fyret på Cap Finistere og får Spanskekysten på vår babord side.

I maksvær seiler vi nå sørover langs den spanske og den portugisiske kyst og passerer Gibraltar torsdag 28. januar og seiler inn i Middelhavet. Livet ombord går sin vante gang med arbeid og øvelser, jeg hadde fått en spesiell oppgave på materiellsiden. Den etiopiske keiser Haile Selassie hadde planer om å få overta et makent fartøy som vårt fra den amerikanske marine, og nå ønsket han en oversikt over forbruk av reservedeler fra fartøyet kom i norsk tjeneste. Foruten å beregne kvantumforbruket, ønsket han også kostnadene av dette forbruket beregnet i amerikanske dollar. Det var en ganske stor oppgave å finne dette ut, men med bakgrunn i fartøyets materiellregnskap kom jeg da frem til et akseptabelt resultat. Rapporten med beregningene ble i sin tur overlevert keiseren, men ikke av meg, om han ble fornøyd vites ikke.

Det fine været føller oss inn i Middelhavet, temperaturen har nå steget til 15-16 plussgrader og slik hadde vi det helt frem til tirsdag 2. februar da det økte på med vind fra nordvest oppi stiv kuling. Skuta ble lagt på været for noen timer slik at vi kunne spise middag i noenlunde fred og ro. Snart var vi under veis igjen på vår kurs mot Egypt og Suezkanalen

Fredag 5. februar klokken 0022 får vi egyptisk los ombord og vi går inn til Port Said og ankrer. I løpet av natten får vi ombord to lettbåter og fortøyningsmannskaper samt at det blir montert en del lyskastere. Klokken 0615 får vi kanallosen ombord og vi kaster loss og styrer inn i kanalen.

Klokken 1115 har vi kommet frem til 60 km merket, her blir det stopp og fortøyning til kanalbredden, vi skal vente på nordgående konvoi.

Her blir vi nå liggende utover dagen, vi blir nå stadig oppsøkt av småbåter med alskensk handelsfolk, gådt ispedd med tyver, så det gjelder å holde dem fra borde. Dekksvaktene bruker spyleslanger for å feie båtene unna og forsøke å forhindre at de kommer ombord, men noen klarer det likevel og vaktfrakken til NK, som henger i gangen utenfor messa, forsvinner. Vi har jo ellers legale "forretningsfolk" ombord da fortøyningsmannskapene som kom ombord i Port Said driver en utstrakt handelsvirksomhet med alskens suvenirer.

I kveldinga, nærmere bestemt klokken 1828 kaster vi loss og styrer videre sydover i kanalen. Klokken 0053 lørdag den 6. februar går kanallosen fra borde i Suez, båter og fortøyningsmannskaper likeså, og vi seiler ut i Suezbukta og videre ut i Rødehavet. Det blir nå noen fine dager med sol og varme og bare lett bris på låringa. Temperaturen ligger jevnt på fra 21 plussgrader om natta og stigende til 28 grader utover dagen, selvom det hele tiden foregår undervisning og forefallende skipsarbeider, blir det også tid til avslapping og solbading.

Her slappes det av i herlig sol, den som sitter nederst til høyre påkledd, det er meg, jeg har vakt, derfor påkledningen.

Her har det blitt rigga til med badebasseng på dekk, ikke så stort kanskje, men så lenge som man er gode venner går det bra.

Fredag 10. februar nærmer vi oss målet, vi får havnelosen ombord klokken 0855, og klokken 0910 legger vi til ved kai 1 i Massawa havn etter en kontinuerlig seilas på hele 19 døgn. Temperaturen er ganske så sommerlig med sine 27 varmegrader nå på morgenen, og det er beordret uniformsantrekk deretter.

Her ser vi skuta vår nærmest, ved kai i Massawa havn, ikke så godt bilde kanskje, men jeg har ikke noe bedre desverre.

Det ble nå noen hektiske dager i Massawa, det var stadig offisielle visitter til fartøyet av ledene personer fra land, og tilsvarende gjennvisitter. Norges eksposrtråd hadde etablert stand ombord, hvor det var innvitert gjester fra land for å bese denne og få orientering om norsk handelsnæring. Nå var det også en stor norsk koloni her i Massawa fra før, da den etiopiske keiser hadde engasjert norsk marinepersonell til å bygge opp den etiopiske marine. I den anledning var det etablert etiopisk sjøkrigsskole under ledelse av norske offiserer, og en etiopisk kopi av vårt Sjømilitære korps for utdannelse av bransjebefal, også denne skolen under norsk ledelse. Videre var det her i Massawa anlagt en ny flott marinebase som hadde fått navnet Haile Selassie 1. Naval Base.

Vi kom snart i kontakt med norsk marinebefal som var engasjert i den etiopiske marine, mange av dem var jo gamle kjenninger, jeg traff igjen en fra mitt eget kull fra SMK som jeg hadde god kontakt med mens vi var i Massawa. Vi ble etter skikken invitert til party ved basen og selvsagt ble det gitt gjennvisitter ombord hos oss. Forøvrig ble fartøyet godt besøkt av etiopiske elever både fra sjøkrigsskolen og fra PO-school. Det ble også arrangert barneselskap ombord både for etiopiske og norske barn som bodde her, og i tillegg ble det også tid til "åpent skip" en dag. For besetningen var det hver dag mulighet til å være med på en eller annen sightseeing, for egen del ble jeg med på en busstur til Asmara, hovedstaden i Eritrea som den gang var undelagt Etiopia.

Den nest siste dagen her i Massawa, altså søndag den 14. februar, fikk vi meget selebert besøk, selveste Dep.comm. of the Imperial Ethiopian Navy, HKH Prins Desta kom ombord for lunsj og påfølgende inspeksjon av fartøyet. Han ville kanskje ved selvsyn forsikre seg om at hans undersåttere fikk det bra, for prinsen hadde ikke før gåt iland så embarkerte 16 etiopiske fenrikker som skulle bli med oss tilbake til Norge for å få praktisk trening i vår marine.

Mandag 15. februar klokken 0800 kaster vi loss og styrer ut av Massawa havn, ennå så tidlig på dagen viser temperaturen hele 30 +grader, det er i grunnen godt å komme til sjøs igjen med faste rutiner. Noen av oss eldste kvartermestere hadde fått særoppdrag, vi ble tildelt hver vår etiopiske fenrik som vi skulle spesielt ta oss av, vedkommende skulle være vår assistent i all generell fartøystjeneste.

Her er jeg så med min assistent fenrik Tesfaye Makoya som viste seg å være et meget hyggelig og fint menneske, vi to kom meget godt ut av det med hverandre. Det var bare en ting han bad om å få slippe og det var å spise svinekoteletter når vi på nattevakta besøkte byssa for å få nattkokken til å lage noe godt til oss. Tesfaye var jo muslim som de fleste andre av de etiopiske fenrikene, etter hvert som vi seilte nordover ble det derfor et problem for dem å vite himmelretningen til Mekka. Nå skulle jo disse karene også få en viss innføring i navigasjon så etter hvert fikk de orden på Mekka også.

Vi har så å si havblikk hele veien nordover i Rødehavet, og onsdag 17. februar klokken 2221 ankrer vi opp i Suez, temperaturen har nå sunket til 16 +grader, omtrent en halvering fra hva den var i Massawa. Utover formiddagen neste dag får vi så ombord lyskastere, båter og fortøyningsmannskaper fra kanalorganisasjonen igjen og klokken 1310 letter vi og styrer nordover i Suezkanalen. Gjennomfarten denne gang tar ikke så lang tid da vi slipper å vente under veis, så klokken 2352 har vi kommet igjennom og har kvittet oss med alt av hjelpemannskaper og utstyr, havnelosen går fra borde og vi seiler ut i Middelhavet.

Etter en meget behagelig overfart i maksvær med temperatrurer rundt 20 +grader, ankommer vi byen La Valletta på Malta mandag 22. februar klokken 0850 og fortøyer i bøye 22 i Grand Harbour. Dette er en by som jeg har besøkt før, så for meg var det ikke noe nytt, kan vel ikke si at jeg har noen spesielle minner fra dette besøket, et ordinærtflåtebesøk i en typisk engelsk flåtehavn. Torsdag 25. februar kaster vi så loss igjen og seiler ut fra La Valletta klokken 0711. Vi seiler nå vestover i Middelhavet med Afrikakysten på babord side i disen, været er fortsatt upåklagelig, men temperaturen har sunket noen grader.

Vi passerer ut Gibraltarstredet søndag 28. februar og legger kursen nordover langs den portugisiske og spanske kyst. Det er skuddår i 1960 så vi passerer fyret på Cap Finisterre 1. mars klokken 0200 og begir oss Biscaya i voll. Det ble ikke noe problem da det fine været holder følge med oss, med en frisk bris fra sydvest lenser vi unna nordover.

Vi kommer etter hvert opp i Den engelske kanal og opp langs den hollandske kyst der vi skal besøke byen Den Helder hvor vi ankommer fredag 4. mars klokken 0925.Den Helder er hollandsk flåtehavn hvor også den hollandske sjøkrigsskole er lokalisert, det ble derfor en hel del utveksling av høffelighetsvisiter utover dagen, men dette var heldigvis ikke vi kvartermestere innvolvert i. En fin gest forøvrig var at de etiopiske fenrikkene ble innvitert til party på den hollandske sjøkrisskolen om kvelden, noe de satte stor pris på. Vi kvartermestere hadde selvsagt kontakt med våre hollandske kolegaer ved at vi ble innvitert til deres klubblokaler i byen og vi gav til gjengjeld party ombord. Det jeg imidlertid husker best fra Den Helder er at det var så kalt der, temperaturen krøp etter hvert ned under null så vidt det var, det var jo stor forandring fra hva vi hadde vært vant til i noen uker. Holland er jo kjent for sine tullipaner og på den tiden vi var der hadde sesongen så vidt starta, vi måtte jo selvsagt ha med oss tullipaner heim til Horten som var vår neste havn, plassert i kjølerommet ville de holde seg til vi kom heim.

Besøket i Den Helder kommer til en slutt onsdag 9. mars klokken 0810 da vi kaster loss og setter kursen nordover i Nordsjøen. Etter hvert øker vinden på fra nordost og utpå ettermiddagen har den kommet opp i stiv kuling, elevene våre har jo etter hvert blitt ganske så sjøvante så det blir ikke noe stort frafall på grunn av sjøsyke. Da vi kommer opp i Skagerakk på formiddagen torsdag den 10 mars får vi SOS-melding fra dansk fiskefartøy som trenger øyeblikkelig hjelp. Vi legger om kursen for å gå til unnsetning, men klokken 1218 får vi melding om at fartøyet hadde fått hjelp og vi kunne fortsette på vår kurs mot Norge og Horten, det var jo heim vi skulle nå. Vi ankommer Horten fredag 11. mars og går til kommunekaien i byen klokken 0810, et langt og opplevelsesrikt tokt var over og det var herlig å være heime hos sine igjen.

Nå ble vi liggende i Horten noen dager, men så tirsdag den 15. mars er vi på farten igjen Vi kaster los klokken 1100 og etter først å ha vært innom Granerudstøa for bunkring, settes kursen sydvestover langs Norskekysten, elevene skulle jo få et kysttokt også selvom det heller ble ganske kort. Vi ankommer Tananger utenfor Stavanger torsdag 17. mars og ankrer opp der klokken 0715. For meg og en hel del andre var jo dette et kjent sted fra tidligere besøk, heldigvis blir ikke besøket av så lang varighet denne gang. Alt lørdag 19. mars letter vi klokken 0805 og setter kursen nordover. Vi skal ha helga i Leirvik på Stord hvor vi ankrer opp klokken 1355, det ble en avslappende helg.

Mandag den 21. mars klokken 1000 letter vi igjen og styrer videre nordover, nå skal vi for første gang besøke den nye orlogsstasjonen Haakonsvern ved Bergen. Vi ankommer og går til kai klokken 1415, et kaiområde jeg seinere i min kariere skal få anledning til å bli godt kjent med. Under vårt opphold her får vi en omvisning ved den nye orlogsstasjonen som ennå på langt nær er helt ferdig.

Onsdag 23. mars er vårt første besøk ved Haakonsvern over, vi kaster loss klokken 0758 og styrer ut Grimstadfjorden. Kursen settes nå sydover igjen, vi passerer Haugesund utpå dagen , er så vidt innom Ulsnes ved Stavanger uten å stoppe, men fortsetter langs Jærkysten. Vi ankommer Kristiansand torsdag 24. mars klokken 0815 hvor vi ankrer opp noen timer, men heller ikke her blir vi liggende så lenge, alt klokken 1900 samme dag letter vi igjen og nå settes kursen mot Horten. Vi ankommer Horten fredag 25. marsklokken 0800 og fortøyer på Indre havn i bøye 2.

Nå får vi rolige dager her ved hovedbasen, elevene, både de etiopiske fenrikene og våre egne konstabler, går iland på kurs om dagen, mens stambesetningen utfører forefallende skipsarbeide, skuta skal jo holdes i orden. Personlig passer det meg meget bra at vi blir liggende her i Horten, jeg har jo ikke fått mulighet til å innstalere meg skikkelig i vår nye leilighet selvom familien har bodd her siden tilbakeflyttingen fra Nord-Norge.

Mandag 4. april er 47 konstabler ferdige med sitt skoletokt og avgår fra fartøyet, nå skal de videre i sin bransjeutdannelse og etter hvert skal de ut igjen å gjøre tjeneste på Marinen skuter. Vi fortseter vårt opphold her i Horten, fortsatt har vi de 16 etiopiske fenrikene ombord og de kurses fortsatt ved de forskjellig inspeksjoner iland.

Onsdag 20. april klokken 1430 får KNM Haakon VII ny sjef, kommandørkaptein E. Breirem overleverer kommandoen til kommandørkaptein N. Owren. Ny sjef, nye rutiner, men vi er vant til å tilpasse oss, snart skal vi ut på tokt igjen, denne gang skal vi ha både kadetter og konstabler ombord.

Vi blir nå liggende lenge i Horten, skuta vår gjennomgår en hel del utbedringer og oppussing. Den nye sjefen har sine bestemte meninger om hvordan han vil ha henne, bl.a. så er ikke styrbord fallrep godt nok for han, han forlanger å få sitt eget som bare han skal bruke. Det kommer etter hvert på plass, skinnende i nylakket thik med forniklede stendere og holltau i tykk, hvit nylon. Han er heller ikke fornøyd med tredekkene på styrbord og babord side, han forlanger at de skal skrubbes ned til de er trehvite. For å klare dette tyr vi til kjemiske midler, jeg får rekvirert oxalsyre i tønner, denne blir strødd utover dekket og så er det å gå på og skrubbe og skylle til plankene lyser hvite. Operasjonen må stadig gjentaes, noe som blir en av hovedoppgavene for morgenvakta på dekk resten av sommeren viser det seg.

Torsdag 19. mai kaster vi loss klokken 0630 og styrer innover Oslofjorden, vi skal inn til hovedstaden for å få ombord kadetter som skal starte på sitt sommertokt. Det blir ikke lange besøket for etter at 82 kadetter hadde embarkert klokken 1000 gjør vi vendereis klokken 1400 tilbake til Horten igjen.

Nå som vi har fått kadetter ombord blir det også andre rutiner, vi har blitt et skoleskip igjen etter flere uker i en avslappet tilværelse. At vi også fortsetter å ligge i Horten setter jeg stor pris på, noe som jeg ikke er allene om. Grunnen til at vi blir liggende her beror på at kadettene skal gjennomgå kurser ved de forskjellige inspeksjoner iland, det samme har jo også de etiopiske fenrikene drevet med nå i flere uker. Vi får imidlertid noen weekend-turer med forskjellige lotte- og veteranforeninger både fra Oslo og Drammen, disse ønsker seg båttur på Oslofjorden og Marinen stiller opp.

Vårt lange og hyggelige opphold i Horten tar etter hvert slutt, vi skal jo ut i verden for å representere Norge og å vise flagget. Fredag 17. juni kaster vi loss klokken 0600 og styrer sydover mot Skagerak, vi skal til Tyskland, nærmere bestemt til Kiel hvor vi for første gang etter 2. verdenskrig skal delta i det årvisse kadettstevne "Kieleruka". Vi ankommer Kiel havn lørdag 18. juni og går til kai ved Tirpitz-molo klokken 0850 under full musikk fra et militærorkester på kaia som spiller vår nasjonalsang. Jo, vi blir virkelig mottatt med stor æresbevisning.

"Kileruka" ble virkelig en opplevelse for de fleste av oss, en uke med mye moro, men den ble også ganske så slitsom. Her var marinefartøyer fra flere nasjoner samlet og den tyske marinen som verter, gjorde hva de kunne for at vi skulle ha det bra. Det var jo først å fremst et kadettstevne så det var selvsagt disse som fikk mest oppmerksomhet, men det ble også sammenkomster og selskapligheter mellom andre kategorier personell nasjonene imellom. Det å stille til slike selskaper gikk til dels på omgang blant oss, på den måten ble det min tur da de danske kvartermestere inviterte til "frokost" ombord i deres skoleskip. Her var samtlige nasjoner samlet til mye mat og enda mere drikke klokken 1200 på dagen, selskapet var ikke ferdige før klokken 1800 og da var det kvelden for mitt vedkommende.

Her KNM Haakon VII ved Tirpitz-molo i forkant av tre britiske fregatter

Selvom det ble mye representasjon så fikk vi da tid til å bese oss på byen også. Husker spesielt en episode hvor vi tre kolegaer skulle ut for å handle, vi hadde funnet ut at vi skulle kjøpe kjoler til konene våre som presang til vi kom heim. Vi havnet inn på et stort varehus hvor vi fant frem til dameavdelingen, og etter at vi hadde fått et par kvinnelige ekspeditører til å forstå hva vi var ute etter, ble vi gitt all mulig service. De fant frem mange forskjellige modeller av kjoler, til slutt ble vi enige om samme modell, men med forskjellige farger. Så var det størelsen, to av oss hadde så noenlunde peiling, tredjemann derimot, en skøyer av en nordlending, fant å måtte finne en passende modell blant ekspeditrisene, særlig var det brystpartiet som var viktig, men han hadde målet i fingrene så derfor måtte han få lov å ta på herlighetene. Jentene var med på leken de og det ble mye latter, kjolene kjøpte vi og de falt i smak hos alle tre fruer da vi kom heim.

Jo da, vi hadde fine dager i Kiel, men da vi lørdag 25. juni klokken 0815 kastet loss og styrte ut Kielerfjorden, følte vel de fleste at det var godt å komme til sjøs igjen. Etter ett døgns seillas kunne vi så klokken 0819 fortøye ved kai på Karljohansvern orlogsstasjon i Horten igjen, det er alltid fint å komme heim, spesielt på en søndag.

Nå får vi også konstabler, elever fra Sjømilitære korps, ombord, disse skal også ha sitt skoletokt, så nå har vi både kadetter og konstabler foruten de 16 etiopiske fenriker som vi fikk med oss fra Etiopia. Vi blir nå liggende i Horten for oppøving av de nye elevene samtidig som det fortsatt foregår kursvirksomhet ved inspeksjonene i land for kadetter og fenriker. Det foregår også klargjøring av fartøyet for kysttokt som er nært forestående.

Mandag 4. juli klokken 1032 kaster vi loss og styrer sørover i Oslofjorden. Vi gjennomfører skyteøvelser ytterst i fjorden på ettermiddagen og ankrer opp på Måkerøyflaket for natten. Klokken 0600 neste dag letter vi igjen, ferden går nå sydvestover mens vi driver med forskjellige øvelser under veis. Vi går til kai i Grimstad på ettermiddagen klokken 1354, men her blir det ikke lange landloven, alt klokken 0413 neste dag, som er onsdag 6. juli, kaster vi loss igjen og fortsetter vestover. Vi ankommer marinebasen Ulsnes ved Stavanger klokken 1837 og går til kai der. Blir liggende her noen dager da kadettene skal gjennomgå kurser ved Sjøkartverket, men søndag 10 juli klokken 1110 kaster vi loss og nå går ferden nordover, vi skal til Trondheim.

Vi seiler inn Trondheimsfjorden tidlig på morgenen tirsdag 12. juli, jeg går på vakt klokken 0400 og får med meg passering av barndomshjemmet mitt ute i fjorden. Vaktskvarteret blir nå sysselsatt med å skrubbe og spyle tredekkene før vi ankommer, takket være den tidligere omtalte oxalsyra så får vi treverket til å lyse i morgensola. Klokken 0705 går vi til kai ved Ila piren i Trondheim, atter en gang er jeg tilbake i min barndoms by og jeg ser frem til å få besøke slekt.

Vi blir liggende i kroningsbyen frem til søndag 17. juli, kadettene driver intens trening i friidrett som en forberedelse til det forestående skandinaviske kadettstevne som den gang skulle forgå i Halmstad i Sverige. Jeg for min del forbereder meg til ferie, jeg venter min kone og våre to sønner til byen og vi skal feriere hjemme hos mine foreldre. KNM Haakon VII setter kursen sørover for å delta i kadettstevnet i Halmstad, men jeg skal nyte ferien frem til fartøyet er tilbake på de nordligere breddegrader igjen.

To uker ferie går alltid så umåtelig fort, da så KNM Haakon VII ankommer Namsos lørdag 30. juli var det tid for meg å gå ombord igjen, ferien var over og familien min var reist tilbake til Horten. I Namsos ble vi liggende over helgen, mandag 1. august klokken 0856 kaste vi loss, vi skal videre nordover langs kysten og ender opp ved Ramsund orlogsstasjon neste dag klokken 1030. Herfra driver vi samøvelser med tre minesveipere, kadettene alternerer mellom fartøyene for å få en mere allsidig erfaring. Selv er jeg jo ganske så kjent i Ramsund da det jo bare er et halvt år siden jeg flytta herfra. Ramsund har vel aldri vært noe populært sted for marinefartøyer å tilbringe helga, så derfor kaster vi loss fredag 5. august klokken 1500 og seiler inn Ofotfjorden til Narvik.

Så vidt jeg husker så hadde vi en hyggelig helg i Narvik, vi kaster imidleertid loss mandag 8. august klokken 0902, ferden går nå videre nordover, og vi skal langt mot nord.Vi anløper Harstad og Tromsø på vår ferd, og torsdag 11. august forlater vi kysten og setter kursen ut i Nordishavet, vi skal besøke Svalbard. Klokken 1350 lørdag 13. august fortøyer vi ved kaien i Longyearbyen, husker det var surt og kalt, og da jeg gikk på deksvakt om kvelden snødde det. Neste dag som var søndag, stiller hele 80 mann, befal og menige til kirkeparade . Kirken i Longyearbyen er ikke så stor så denne dagen var den fyldt til siste plass, jeg husker det som en spesiell høytidelig opplevelse.

Vi blir ikke så lenge på hvert sted, allerede mandag 15. august klokken 2046 er vi i fart igjen og styrer ut Adventfjorden. Ferden går nå tilbake til Norge, men vi gjorde et stopp ved Bjørnøya, ankret her opp i Sørhavna for noen timer, prøvde fiskelykken uten at det gav det store resultatet. Vi driver stadig øvelser av forskjellig slag mens vi er under veis, natten til 16. august f.eks. ble det drevet skyteøvelser med lysgranater. På morgensiden den 16. passerer vi Fugløy fyr og seiler videre innenskjærs sørover leia. Også nå på sørturen anløper vi Tromsø og Harstad for noen timer, her i Harstad hadde vi et uhell ved heising av forre hvalbåt idet den forre davidvaieren røk og båten ble slept med bauen ned i sjøen. Ved heisingen som foregikk under fart, var båten bemannet med kadetter, en av disse falt over bord, mens de andre kom seg opp ved hjelp av holdtauene. Det ble kastet livbøye til han som lå der og svømte, og etter hvert ble han plukket opp. En nokså dramatisk episode mens det stod på, men heldigvis gikk det bra med alle de involverte, båten kom også etter hvert opp og på plass.

På vår seillas videre sørover får vi helga 20. og 21. august i Bodø, men alt klokken 0200 mandag 22. kaster vi loss , vi skal til Bergen for å gjøre klart til et nytt utenlandstokt. Til Bergen kom vi alt neste dag, altså den 23. og klokken1400 går vi til kai ved Marineholmen. Vi skal som sagt ligge her noen dager for klargjøring og derfor har fire av oss kvartermestere som bor i Horten arrangert det slik at våre koner kommer over fjellet på besøk. Husker det ikke var så lett å få innkvartering på denne tida av året i Bergen, hotell var jo ikke å oppdrive, kona mi og jeg fikk til slutt et rom på bibelskolens internat, og det var da greit nok.

Disse dagene gikk så altfor fort, fredag 26. august startet konene våre på heimvei, mens vi på KNM Haakon VII kastet loss fra Marineholmen klokken1315 og styrte ut Puddefjorden. Klokken 1700 passeres Marstein fyr og vi setter baugen dypt ned Nordsjøen med kurs vestover, vi er på vei over Nord-Atlanteren til Halifax i Canada. Siste landkjenning med Europa får vi søndag den 28. august klokken 0906 da vi passerer Rockall, en liten fjellklomp som stikker opp av havet der på kanten av kontinentalsokkelen.

Som en kan se av dette bilde så var været ganske så bra og omtrent slik ble det de neste 8 døgnene.

Vi ankommer Halifax mandag 5. september klokken 0855 og fortøyer langs siden på HMCS "Haida", og vi får strakst besøk av den norske marineattache i Washington kontreadmiral Kjeholt. Det blir arrangert flere bussturer for besetningen, men det jeg husker best fra besøket i Halifax var kappseillas med hvalbåter mellom norske og canadiske lag. Her stilte vi kvartermestere eget lag, vi hadde blitt utfordret av noen medisinstudenter av egen besetning, her er vi så under seil:

Hvem vant vil du kanskje spørre, vel, vi fikk en ganske så god start og lå i teten foran alle de andre deltagerne, kartleseren hadde peilet inn bøya som skulle være vendemerket langt der ute, og vi hadde god bør. Vi hadde følelsen av å ha alt under kontroll da vi oppdaget at de andre begynte å dreie for en annen bøye som vi forlengst hadde seilt forbi. Det var nå like før kartleseren hadde gått overbord, men nå var det viktigere å få komme rundt og oppta forfølgelsen, vi hadde jo nå kommet helt bakerst i feltet. Jo da, vi kom inn til mål som siste båt, men vi hadde slått studentene for de kullseilte og måtte taues inn, så på en måte ble det en seier allikevel og moro var det.

Torsdag 8. september er så vårt besøk i Halifax over og klokke 0958 kaster vi loss og styrer ut av havna. Vi skal nå tilbake til Europa igjen og vår første havn er Le Havre i Frankrike, men først skal vi krysse Nord-Atlanteren. Overfarten som også denne gang tok innpå 8 døgn, ble tilbakelagt i upåklagelig vær, og tiden ble nyttet til arbeid og stadige øvelser, bl.a. skyteøvelser både med 40 mm luftvern og 5" kanon, vi hadde jo plass nok.

Fredag 16. september klokken 0700 får vi fransk los ombord og vi seiler inn mot havna i Le Havre. Klokken 0747 fortøyer vi ved Ecluse des Transatlantiques og vårt besøk i Frankrike kan begynne. Som i andre havner vi hadde besøkt så ble det også her arrangert sightseeing, men det var mest for elevene våre selvsagt, vi andre kunne selv bestemme hva vi ville oppleve. Le Havre som den typiske havnebyen den er, hadde jo de vanligste "severdigheter" som møter en sjømann på landlov, men som havneby fant vi også fram til Den norske Sjømannskirke. Søndagen den 18. september var det kirkeparade i sjømannskirken vår og 150 mann, befal og mannskaper marsjerte til kirken klokken 1015. Selv kunne jeg ikke være med da jeg hadde vakt, noen måtte selvsagt passe skuta vår også. Seinere på dagen ble det arrangert åpent skip og det strømmet til med franskmenn av begge kjønn som ville se hvordan vi hadde det ombord. Jo da, vi ble viet stor interesse på mange områder, men så tirsdag 20. september var vårt besøk i Le Havre slutt, nå skulle vi heim til Norge og klokken 1000 kaste vi loss og styrer ut av havnen. Været var ikke det beste da vi kom ut forbi den siste moloen og møtte Nordsjøen rett i baugen.

Det ser her ut til å være noe ruskete vær, men det stopper ikke oss.

Her har vi fått skikkelig stampesjø, men det gav seg etter hvert.

Turen over Nordsjøen gikk greit uten spesielle hendelser, så torsdag 22. september kunne vi atter styre inn Puddefjorden og gå til kai ved Marineholmen klokken 1200. Det blir nå en hektisk aktivitet ombord, kadettene skal debarkere og de skal avlevere og gjøre opp for seg før de kan gå. Den siste puljen går fra borde neste dag og vi kaste loss klokke 1528 og setter kursen sydover, nå skal vi til Horten og hjem.

Lørdeag 24. september går vi i bøye 1 på Indre havn i Horten klokken 1332. Nå er også konstabelelvene våre klare til debarkering og går fra borde, vi sitter så igjen bare med stambesetningen. Jeg for min del er blandt de som tar første landlovsbåt ilanddenne ettermiddagen, det er jo helg også og søndagen fri. Får meg imidlertid en overraskelses da jeg står der og skal gå i båten, postmannen hadde henta post iland og kom med et brev til meg fra Sjømilitære korps. Med brevet får jeg en skriftelig frabeordring fra KNM Haakon VII og tilbeordring til Sjømilitære korps som lærer, det var vedlagt en timeplan som viste at jeg skulle ha undervisning i proviantregnskap førstkommende mandag. Jeg hadde jo ikke noe særlig erfaring som lærer fra tidligere og ikke fikk jeg noe tid til forberedelser heller, men jeg stilte jo som beordret og det gikk da så noenlunde. Jeg fikk nå noen hektiske dager med undervisning, samtidig som jeg skulle avlevere ombord, jeg hadde jo fått avløser. Fredag 30. september 1960 kan jeg avlevere og debarkere fra KNM Haakon VII, en helt annen epoke i min tjenestekariere startet nå.